
Linjuriauto on maantien ässä,
Jos olet jonnekin pyrkimässä
Kättäsi heiluta auton tullen,
Kyydin se antaa sulle…
Ensimmäiset linja-autot eli bussit (omnibus = kaikille) hankittiin Saksasta vuonna 1905 liikennöimään Uudenkaupungin ja Turun välillä. 1907 kokeiltiin linja-autoliikennettä Helsingissä ja siitä se sitten alkoi. Ensimmäinen oikea linja-autoasemarakennus tehtiin Viipuriin vuonna 1932 ja siellä se on edelleen paikoillaan.
Laajempi linja-autoliikenne alkoi1920-luvulla. Siitä tuli vuonna 1937 Suomen merkittävin joukkoliikennemuoto sen ohitettua rautatieliikenteen henkilökuljetussuoritteen, ja tuolloin säännöllinen linja-autoliikenne kattoi jo 90 prosenttia maanteistä. Linja-autot ovat palvelleet matkustajia Suomessa jo 115 vuotta. Lahdessa liikenne alkoi 1923, jolloin August Lindroosin 14-paikkainen 35 hevosvoiman moottorilla varustettu Ford aloitti liikennöinnin Jovin ja Lahden torin välillä. Varsinaista aikataulua ei ollut, vaan alatorilta ja Joutjärven päästä lähdettiin aina, kun kyytiin oli tullut matkustajia ”sopiva” määrä. Pitkänmatkan liikennekin alkoi Lahden seudulla samana keväänä, kun Lindroos aloitti kerran päivässä 60 kilometrin maaseutulenkin, Lahti-Härkälä-Urajärvi-Vesivehmaa-Paimela-Lahti. Kolmen vuoden kuluttua voidaan Lahdessa siis juhlia 100-vuotiasta linja-autoliikennettä.
Bussiliikenteen suosion kasvaessa syntyi laulu: ”Linjuriauto on maantien ässä…”, millä aloitin tämän jutun. Laulu on edelleen suosittu ja voimme kuulla sitä esim. ”Lauantain toivotuissa”. Käytän tätä aasinsiltana ja hyppään nykyiseen Lahden linja-autoliikenteeseen.
EU:n palvelusopimusasetus ja sen mukainen Suomen uusi joukkoliikennelaki astui voimaan joulukuussa 2009. Lahden joukkoliikennelautakunta aloitti toimintansa jo ennen lain voimaan astumista keskeisinä tehtävinään mahdollisimman hyvä joukkoliikenne kuntakeskusten välillä ja tietenkin Lahden sisäisenä liikenteenä. Sopimusten mukaisesti liikennettä tuetaan lippujen hintoja alentamalla ja erilaisilla lippumuodoilla sekä kilpailuttamalla ns. bruttomallin mukaisesti liikennöitsijöiden tarjoamat palvelut.
Joukkoliikennelautakunta päätti kesällä v. 2019 uusista runkolinjoista bussiliikenteessä. Se tarkoittaa nopeampia yhteyksiä kaupunginosasta toiseen, liityntälinjoja, joita on helppo käyttää siirryttäessä esimerkiksi matkakeskukseen. Nykyisin kaikki bussit kiertävät matkakeskuksen kautta. Runkolinjojen astuttua voimaan ei kaikki linja-autot enää aja matkakeskukseen. Niinpä esimerkiksi Jalkarannan suunnasta tulevien on vaihdettava toiseen bussiin päästäkseen matkakeskukseen. Tämä vaatii uutta oppimista, mutta aikataulutus on tehty siten, että odotus vaihtopysäkillä jäisi muutamaan minuuttiin. Vielä ei ole päätetty kulkevatko kaikki etelä-pohjoissuunnat linja-autot torin kautta vai ajavatko osin tai kokonaan Vesijärvenkadun kautta suuntaansa.
Toivon, että uudet runkolinjat, digitaaliset aikataulut, erilaiset matkalippuvaihtoehdot ja Euroopan ympäristöpääkaupungin imagoon sopivat uusilla käyttövoimilla (sähkö-, dieselkaasu- ja uusiutuva diesel) kulkevat linja-autot houkuttelevat lisää matkaajia. Näin kaikki yhdessä toteutamme ilmastotavoitteitamme, jotka ovat Lahden alueella kunnianhimoiset.
Ulla Vaara
Jaa tämä artikkeli